Mag. Dr. Thomas Strasser
New Learning Technologies Researcher, EFL-Didaktiker, Lehrer, Autor
Pädagogische Hochschule Wien
Grenzackerstraße 18
1100 Wien
Thomas Strasser's Pinnwand
Tamara Weiss
05. May 2013, 20:00
Thomas Strasser's Kontakte
Momentane Leseliste RSS
Recent books from welcomezone's LibraryThing library
Soziale Bewegungen und Social Media by Thomas Kreiml
Veröffentlicht am 07. January 2012, 14:27
Routiniert planen - effizient unterrichten by Wolfgang Mattes
Veröffentlicht am 07. January 2012, 14:20
Mahara 1.4 Cookbook by Ellen Marie Murphy
Veröffentlicht am 01. October 2011, 10:02
Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. by Philipp Mayring
Veröffentlicht am 20. July 2011, 23:12
How to Teach English with Technology mit CD
Veröffentlicht am 11. April 2011, 21:45
Creative Commons License
Thomas Strasser
Fachdidaktiker, Learning Technology Researcher, Autor, Lehrer. Thomas Strasser, geb. 1979 in Vöcklabruck (OÖ.), studierte Anglistik und Italianistik (Lehramt) an der Universität Wien. Er unterrichtete Englisch, Italienisch, IKT für 1. Klassen und das Fach „E-Learning“ (2. Klasse) an einem Wiener Gymnasium. Weiters Kustos für „moderne Lernformen/E-Learning“, „eLSA-Schulkoordinator“. Seit 2011 unterrichtet Thomas Strasser Englisch an einer Wiener Mittelschule. Thomas Strasser hat langjährige Unterrichtserfahrung im Bereich der Erwachsenenbildung (VHS, bfi, etc.) und ist als Referent für LehrerInnenfortbildungskurse und als dienstzugeteilte Lehrperson für die Betreuung von LehramtsstudentInnen vor allem im Bereich Fachdidaktik/Fachwissenschaften Englisch, Neue Lerntechnologien an der Pädagogischen Hochschule Wien tätig. EPICT Mentor & Beauftragter für die Implementierung des E-Portfolios „Mahara“ im Bereich Schulpraxis HS 1. Semester Englisch.
Er arbeitete für längere Zeit als akademischer Projektassistent für das VOICE Projekt (Vienna Oxford International Corpus of English – English as a lingua franca, Universität Wien, Prof. Seidlhofer), bei dem er sich um technisch-linguistische Fragestellungen kümmerte (Transkription, Datendigitalisierung, etc.). Weiters war Thomas Strasser als didaktischer und medienpädagogischer Berater für den FH Campus Wien tätig. Ständiger Berater für „IOKI-Online-Learning-Platform“ (Polen), laufend Vortragender bei diversen (inter-)nationalen E-Learning/Didaktik Konferenzen und Mitglied diverser Gutachterkomitees für wissenschaftliche Konferenzen im Bereich EFL-Didaktik und Neue Lerntechnologien. Absolviertes Doktoratsstudium (Prof. Tanzmeister, Romanistik Wien), das sich mit MOODLE und Blended Learning im Fremdsprachenunterricht beschäftigte.
Weiters ist Thomas Strasser Autor von wissenschaftlichen Monografien, Artikel und von Lehrwerken für den Englischunterricht.
Auf seinem Lernblog: www.learning-reloaded.com finden sich sämtliche Informationen zum Vortragenden, nützliche Links, die neuesten Web 2.0-Apps, Blogs und Best Practice Beispiele.
Visual summary of my presentation at Online Educa Berlin 2011 (credits: @saurau)
Publication Mahara Newsletter December 2011
Mahara newsletter here.
ePortfolio goes Vienna University of Education - A two-year research project with Mahara (Thomas Strasser & Bence Lukacs)
Since the winter term 2010/11, the Vienna University of Education has been using Mahara as a development, presentation and reflection portfolio. Due to its pedagogical versatility and user-friendliness, Mahara has become a vital component for students in order to develop various skills relevant for their future profession as teachers proficiently.
In autumn 2011, Thomas Strasser initiated the official research project:
The role of competency-based learning within the context of the ePortfolio software Mahara at practical student teacher courses at Vienna University of Education. Technical steeplechase or methodological perspective?
The project team consists of various professors and students. An official collaboration with the University of Applied Sciences Vienna (www.fh-campuswien.ac.at) was initiated in order to exchange ideas and expertise concerning the use of Mahara on a bilateral level. The two-year research project has the following scientific focal points:
- General reception of Mahara’s technical components among staff and students.
- Didactical versatility of Mahara
- Development of various competencies, e.g. self-organized learning, within the context of Mahara
- Development of a dissemination strategy, i.e. presentation of scientific research results, production of manuals, etc., aimed at the secondary and tertiary education levels.
The Vienna University of Education focuses on four components within the context of their research project.
The thematic focal point at the beginning of the project (semester 1) is on the technical implementation procedures with Mahara in practical student teacher courses. The student teachers and their staff will undergo an enquiry about the basic reception regarding the use of Mahara. Seen from a methodological point of view, the project team is designing a questionnaire implying considerations like: general, subjective reception of Mahara’s user-friendliness (i.e. usability) , quality of technical in-house support, etc. After the analysis of the empirical data with the data collected, the project team will publish a practical handbook. This manual will contain hands-on explanations on how to implement/use Mahara in the practical training of student teachers at Vienna University of Education.
Chapters will include:
- Definition ePortffolio and Mahara
- Features and applicative areas of Mahara
- Step by step explanation about technical implementation at the University of Education
- Technical FAQs
- Presentation of the Mahara-Tools and how to use them
- Best Practice examples for efficient use of Mahara within the practical training
Didactical versatility will be the main focus in the project’s second year, especially the use of different Mahara-internal tools. The team will research the didactical effectiveness of implemented tools like forums, groups, messaging and file-exchange. The student teachers are encouraged to use the forums and the groups for various subject-specific but also general, pedagogical (self-reflections, self-assessment, etc.) tasks within their practical training.
Since the technical implementation procedures will have been researched in the first year of the project, its attention in the third and fourth semester will be drawn to the practice-oriented part/usage of e-Portfolio, namely self-organized learning and the development of competences. In this part the research team will deal with curricular components (self-reflection, development, social skills, self-assessment) within the training at the University of Education. Among others, the following research questions will be asked: ‘Are students and staff actively using Mahara in order to develop different competencies?’ Or ‘Are students using Mahara to fully develop their reflective and presentational sujets within their teaching practice?’
The final part of the project provides a summary of all research findings in an open Mahara instance with public access. The target groups are tertiary Educational Institutions in Austria and all over the world.
In order to put the emphasis on academic work concerning the use of ePortfolios, professors at Vienna University of Education support student teachers to publish bachelor theses on the topic.
Post from my Blog Learning Reloaded RSS
-
Slides IATEFL talk 2018“Smartphones are not the answer”Click here.
Veröffentlicht am 1523537724 -
Slides“Quick‘n dirty: your personal survival kit for the digital jungle”@English Impulse Day Cornelsen Munich (Germany, 1.4.2017)
Veröffentlicht am 1491061581 -
Schule 4.0. Erste Einschätzung.
Veröffentlicht am 1486224759 -
Vortrag: DAS BESTE AUS BEIDEN WELTEN: Schule 4.0?!
Veröffentlicht am 1486223450 -
Strasser, T., Himpsl-Gutermann, K., Bauer, R., Greller, W., Petz R. (Hg.). (2016). Digital Innovations in Teacher Education. Special Issue: Reflecting Education, Vol. 10/1. Online abrufbar unter: http://www.reflectingeducation.net/index.php/reflecting/issue/view/15 [6.10.2016]
Veröffentlicht am 1475819052 -
Neue Publikation: Barberi, Berger, Strasser (2016): Medienimpulse 3/2016: Mediales Lernen/Lehren im Fremdsprachenunterricht/beim Spracherwerb
Veröffentlicht am 1474464178 -
Digitalisierte Schule: Aus Lehrern sollen Dienstleister gemacht werden
Veröffentlicht am 1464336303 -
Publikation: Mobiles Lernen im DaF-Unterricht. Tablets, Smartphones&Co.: einÜberblick
Veröffentlicht am 1462186683 -
Expertenbefragung Standard Tageszeitung zum Thema Smartphones und Sprachenlernen.
Veröffentlicht am 1458203784 -
Expertenmeinung Thomas Strasser zu“W-Lan Barbie”(Futurezone)
Veröffentlicht am 1454500833
Wissenschaftliche Tätigkeiten
Für eine vollständige Auflistung sämtlicher wissenschaftlichen Tätigkeiten (Autorenschaft, Vortragstätigkeit, Forschungsprojekte, etc.) klicke hier.
Mitgliedschaften
assoziiertes Mitglied ÖFEB
Jänner 2011Mitglied IATEFL
Jänner 2011Mitglied EUROCALL
Dezember 2010Mitglied im wiss. Begutachterkomitee DICTAP
October 2010Mitglied im wiss. Begutachterkomitee EPIC
May 2011Schul- und Berufsbildung
BHS Matura (BHS Matura) bei HAK Vöcklabruck
Juni 1998Mag. phil. (Mag. phil.) bei Universität Wien
Oktober 1999Lehramtsstudium Anglistik/Amerikanistik und Italienisch
Dr. phil (Dissertation) bei Universität Wien
Februar 2009 - Jänner 2011Dissertation Arbeitstitel "Die Cyberschool im Fremdsprachenunterricht - Blended Learning als didaktisch-innovativer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege?" (bei Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Robert Tanzmeister, Romanistik Wien)