Mag. Dr. Thomas Strasser

New Learning Technologies Researcher, EFL-Didaktiker, Lehrer, Autor

Pädagogische Hochschule Wien

Grenzackerstraße 18

1100 Wien

thomas.strasser@schule.at

www.phwien.ac.at

www.learning-reloaded.com

         

Thomas Strasser's Pinnwand

Tamara Weiss
05. May 2013, 20:00

Hallo! Ich habe nur noch 2,3 MB freien Speicherplatz. Was soll ic machen? Auch wenn ich etwas von der Plattform lösche, wird er Speicherplatz niht weniger!? Ich bitte um eine baldige Antwort und danke im Voraus Mit freundlichen Grüße Tamara Weiss
Gesamte Pinnwand anzeigen
Letzte Aktualisierung am 30. June 2022, 02:00

Thomas Strasser's Kontakte

77 friends

Momentane Leseliste RSS

Recent books from welcomezone's LibraryThing library

Soziale Bewegungen und Social Media by Thomas Kreiml

Veröffentlicht am 07. January 2012, 14:27

3703514620.01._SX90_SCLZZZZZZZ_.jpg

Routiniert planen - effizient unterrichten by Wolfgang Mattes

Veröffentlicht am 07. January 2012, 14:20

314023810X.01._SX90_SCLZZZZZZZ_.jpg

Mahara 1.4 Cookbook by Ellen Marie Murphy

Veröffentlicht am 01. October 2011, 10:02

1849515069.01._SX90_SCLZZZZZZZ_.jpg

How to Teach English with Technology mit CD

Veröffentlicht am 11. April 2011, 21:45

1405853085.01._SX90_SCLZZZZZZZ_.jpg
Letzte Aktualisierung am 14. March 2021, 17:00

Creative Commons License

Herzlich Willkommen!

BannerFans.com

NEW: EPIC2012 Newsletter entry about our research project

click HERE.

Thomas Strasser

Fachdidaktiker, Learning Technology Researcher, Autor, Lehrer. Thomas Strasser, geb. 1979 in Vöcklabruck (OÖ.), studierte Anglistik und Italianistik (Lehramt) an der Universität Wien. Er unterrichtete Englisch, Italienisch, IKT für 1. Klassen und das Fach „E-Learning“ (2. Klasse) an einem Wiener Gymnasium. Weiters Kustos für „moderne Lernformen/E-Learning“, „eLSA-Schulkoordinator“. Seit 2011 unterrichtet Thomas Strasser Englisch an einer Wiener Mittelschule. Thomas Strasser hat langjährige Unterrichtserfahrung im Bereich der Erwachsenenbildung (VHS, bfi, etc.) und ist als Referent für LehrerInnenfortbildungskurse und als dienstzugeteilte Lehrperson für die Betreuung von LehramtsstudentInnen vor allem im Bereich Fachdidaktik/Fachwissenschaften Englisch, Neue Lerntechnologien an der Pädagogischen Hochschule Wien tätig. EPICT Mentor & Beauftragter für die Implementierung des E-Portfolios „Mahara“ im Bereich Schulpraxis HS 1. Semester Englisch.

 

Er arbeitete für längere Zeit als akademischer Projektassistent für das VOICE Projekt (Vienna Oxford International Corpus of English – English as a lingua franca, Universität Wien, Prof. Seidlhofer), bei dem er sich um technisch-linguistische Fragestellungen kümmerte (Transkription, Datendigitalisierung, etc.). Weiters war Thomas Strasser als didaktischer und medienpädagogischer Berater für den FH Campus Wien tätig. Ständiger Berater für „IOKI-Online-Learning-Platform“ (Polen), laufend Vortragender bei diversen (inter-)nationalen E-Learning/Didaktik Konferenzen und Mitglied diverser Gutachterkomitees für wissenschaftliche Konferenzen im Bereich EFL-Didaktik und Neue Lerntechnologien. Absolviertes Doktoratsstudium (Prof. Tanzmeister, Romanistik Wien), das sich mit MOODLE und Blended Learning im Fremdsprachenunterricht beschäftigte.

 

Weiters ist Thomas Strasser Autor von wissenschaftlichen Monografien, Artikel und von Lehrwerken für den Englischunterricht.

 

Auf seinem Lernblog: www.learning-reloaded.com finden sich sämtliche Informationen zum Vortragenden, nützliche Links, die neuesten Web 2.0-Apps, Blogs und Best Practice Beispiele.

 

Visual summary of my presentation at Online Educa Berlin 2011 (credits: @saurau)

Publication Mahara Newsletter December 2011

Mahara newsletter here.

ePortfolio goes Vienna University of Education - A two-year research project with Mahara (Thomas Strasser & Bence Lukacs)

Since the winter term 2010/11, the Vienna University of Education  has been using Mahara as a development, presentation and reflection portfolio. Due to its pedagogical versatility and user-friendliness, Mahara has become a vital component for students in order to develop various skills relevant for their future profession as teachers proficiently.

In autumn 2011, Thomas Strasser initiated the official research project:

The role of competency-based learning within the context of the ePortfolio software Mahara at practical student teacher courses at Vienna University of Education. Technical steeplechase or methodological perspective?

 The project team consists of various professors and students. An official collaboration with the University of Applied Sciences Vienna (www.fh-campuswien.ac.at) was initiated in order to exchange ideas and expertise concerning the use of Mahara on a bilateral level. The two-year research project has the following scientific focal points:

  •  General reception of Mahara’s technical components among staff and students.
  • Didactical versatility of Mahara
  • Development of various competencies, e.g. self-organized learning,  within the context of Mahara
  • Development of a dissemination strategy, i.e. presentation of scientific research results, production of manuals, etc., aimed at the secondary and tertiary education levels.

 

The Vienna University of Education focuses on four components within the context of their research project.

The thematic focal point at the beginning of the project (semester 1) is on the technical implementation procedures with Mahara in practical student teacher courses. The student teachers and their staff will undergo an enquiry about the basic reception regarding the use of Mahara. Seen from a methodological point of view, the project team is designing a questionnaire implying considerations like: general, subjective reception of Mahara’s user-friendliness (i.e. usability) , quality of technical in-house support, etc. After the analysis of the empirical data with the data collected, the project team will publish a practical handbook. This manual will contain hands-on explanations on how to implement/use Mahara in the practical training of student teachers at Vienna University of Education. 

 Chapters will include:

- Definition ePortffolio and Mahara

- Features and applicative areas of Mahara

- Step by step explanation about technical implementation at the University of Education

- Technical FAQs

- Presentation of the Mahara-Tools and how to use them

- Best Practice examples for efficient use of Mahara within the practical training

 

Didactical versatility will be the main focus in the project’s second year, especially the use of different Mahara-internal tools. The team will research the didactical effectiveness of implemented tools like forums, groups, messaging and file-exchange. The student teachers are encouraged to use the forums and the groups for various subject-specific but also general, pedagogical (self-reflections, self-assessment, etc.) tasks within their practical training.

 Since the technical implementation procedures will have been researched in the first year of the project, its attention in the third and fourth semester will be drawn to the practice-oriented part/usage of e-Portfolio, namely self-organized learning and the development of competences. In this part the research team will deal with curricular components (self-reflection, development, social skills, self-assessment) within the training at the University of Education. Among others, the following research questions will be asked: ‘Are students and staff actively using Mahara in order to develop different competencies?’ Or ‘Are students using Mahara to fully develop their reflective and presentational sujets within their teaching practice?’

 The final part of the project provides a summary of all research findings in an open Mahara instance with public access. The target groups are tertiary Educational Institutions in Austria and all over the world.

In order to put the emphasis on academic work concerning the use of ePortfolios, professors at Vienna University of Education support student teachers to publish bachelor theses on the topic.

Wissenschaftliche Tätigkeiten

Für eine vollständige Auflistung sämtlicher wissenschaftlichen Tätigkeiten (Autorenschaft, Vortragstätigkeit, Forschungsprojekte, etc.) klicke hier.

Mitgliedschaften

assoziiertes Mitglied ÖFEB

Jänner 2011

Mitglied IATEFL

Jänner 2011

Mitglied EUROCALL

Dezember 2010

Mitglied im wiss. Begutachterkomitee DICTAP

October 2010

Mitglied im wiss. Begutachterkomitee EPIC

May 2011

Schul- und Berufsbildung

BHS Matura (BHS Matura) bei HAK Vöcklabruck

Juni 1998

Oktober 1999

Lehramtsstudium Anglistik/Amerikanistik und Italienisch

Februar 2009 - Jänner 2011

Dissertation Arbeitstitel "Die Cyberschool im Fremdsprachenunterricht - Blended Learning als didaktisch-innovativer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege?" (bei Ao. Univ.-Prof. Mag. Dr. Robert Tanzmeister, Romanistik Wien)

Selected references "ePortfolio"

Click here.

Musteransicht für Studierende

Der Nutzen von ePortfolios an PHs

Education 3.0?

Fotos von Konferenzen/Tagungen RSS

20141205_160323

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:09

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141205_160323

20141205_160329

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:09

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141205_160329

20141205_160326

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:09

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141205_160326

20141205_205551

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:07

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141205_205551

20141205_205555

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:07

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141205_205555

20141207_121410

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:07

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141207_121410

20141207_121416

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:06

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141207_121416

20141207_124246

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:06

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141207_124246

20141207_124317

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:05

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141207_124317

20141207_124452

Veröffentlicht am 07. February 2015, 10:04

thomas_strasserhat ein Foto gepostet:

20141207_124452

Letzte Aktualisierung am 21. November 2024, 12:00